Hashimato Hastalığında Beslenme Nasıl Olmalı?

Şubat 28, 2020




























      Merhaba sevgili dertli dostum. Adsız yorum bırakman önemli değil. Aslında dert sorularını genelde iletişim kutusundan alıyoruz. Fakat bazen senin gibi mail adresini paylaşmak istemeyen okuyucularımız, yorumlardan bize sorularını iletebiliyorlar. Biz de zaten bu sebeple adsız yorum kısmını açık bırakıyoruz ki sorusu olan varsa, rahatça bize ulaşsın diye... 

     Sana hashimato hastalığı ile nasıl başa çıktığımı doktorumun bana verdiği tavsiyeler doğrultusunda anlatayım. Ancak bunun öncesinde bilmeyen okuyucularımız için hashimato hastalığı nedir sorusunun bir cevabını verelim. 

   Hashimato Hastalığı Nedir?

   Efendim bu ilginç isimli hastalık, bir tiroit sorunu. İsmini ise bu hastalığı keşfeden Japon doktor, Hakaru Hashimato'dan alıyor. Bu hastalık, vücudun bağışıklık sisteminin tiroit bezi ile verdiği savaştan kaynaklanıyor. Vücudun bağışıklık sistemi, tiroit bezinin salgıladığı hormonları bir tehdit olarak algılıyor. Ve tiroit bezini yıkmaya, yok etmeye çalışıyor. Bunun sonucunda tiroit bezi fonksiyonlarını yitirmeye, tiroit hormonu üretememeye başlıyor. Vücutta yeterli miktarda tiroit hormonu üretilmemesi, birçok soruna sebebiyet veriyor. 




   Bu hastalıkta tiroit bezi yoğun şekilde iltihap üretebiliyor. Bu iltihap başta kalp çarpıntısı olmak üzere çeşitli sorunlara neden oluyor. Üstelik iltihabın kesin bir tedavisi yok. Yani antibiyotikler falan fayda etmiyor bu tür iltihaba. Benim doktorum bu iltihabı açıklarken romatizma benzetmesinde bulunmuştu. Hani nasıl romatizmada eklemlerde kronik bir iltihap oluşuyor ve iyileşmiyor, tiroit iltihabını da buna benzetebilirsin demişti. 

   Bu arada o çarpıntılar daha önce de söylediğim gibi bende de var. Hatta geçenlerde rekor kırıp dakikada 120 kalp çarpıntısına ulaşınca, sanırım işim bitti buraya kadar. Ruhlar alemine intikal etmeden önce Aso'cuğumu arayıp bir helallik isteyeyim diye düşünmüştüm. 😆 Arada böyle aksiyonlar yaşıyorum yani. Doktorum bunu dengelemek için bana bir ilaç reçete etti. İnsanlar dışarı çıkarken çantalarına makyaj malzemesi, ıslak mendil falan koyar. Ben ilk iş o ilacı kontrol ediyorum yanımda mı acaba diye. 😆 Yani sözün özü dertli dostum bu hastalıkla yaşamayı ve kontrol altına almayı başaracağız. Bunun başka yolu yok.... 

  Hashimato Hastalığının Belirtileri


   Şimdi hazır sen sorunu sormuşken, bilmeyenler için bir de hashimato hastalığının belirtilerine değinelim. Çünkü sanıldığından çok daha yaygın bu sorun. Belki birilerine yardımcı olabiliriz böylelikle. Bu şikayetleri yoğun şekilde yaşayanlar varsa, ne olur ne olmaz bir iç hastalıkları uzmanına gidip, bir kan testi yaptırın efendim. Temkinli olmaktan zarar gelmez.

- Kilo almak
- Saç dökülmesi
- Kabızlık
- Yüksek kolesterol
- Adet düzeninde sorunlar
- Depresyon hali
- Unutkanlık
- Kas ağrıları
- Halsizlik gibi problemler ile kendisini gösteriyor. Üstelik yapılan araştırmalar, bu hastalığın özellikle kadınlarda ortaya çıktığını kanıtlamış durumda. 


  Hashimato hastalığının nedeni tam olarak bilinmiyor. Doktorunun da belirttiği üzere bu, kronik bir hastalık. Yani tamamen iyileşmesi mümkün değil. Fakat buna rağmen bazı yöntemler ile kontrol altına alınması söz konusu. Sağlıklı beslenme, düzenli bir yaşam tarzı ile tiroit  fonksiyonlarının desteklenmesi zor değil.  




    Bu hastalıkta öncelikle doktorunun sana reçete ettiği tiroit hormon ilaçlarını hiç aksatmadan alman gerek. Bu ilacın dozu, doktor tarafından belirlenir. Ve her gün mutlaka o dozdaki ilacı alman şart. Benim doktorum ilacı sabah aç karnına almamı öneriyor. İlacı aldıktan sonra yaklaşık bir yarım saat kadar hiçbir şey yeyip içmemem tavsiye edildi. Çünkü tiroit hormonu ilaçları, birçok madde ile etkileşime geçerek, etkisini yitirebiliyor. Bu konuyu sen de doktoruna danışabilirsin istersen. 


 Hashimato Hastalığında Beslenme


   Gelelim beslenme konusuna. Doktorun sana eski beslenme alışkanlıklarının kesinlikle değişmesi gerektiğini söylemiş. Benim doktorum da aynısını söyledi. Zaten bu hastalıkta yapılması gereken en doğru hamle de bu. Bu konuda doktorlar hemfikir olmuş durumda. Öncelikle neleri kesinlikle yemememiz ve içmememiz gerekiyor bunlardan bahsedelim.

 Hashimato Hastalığına İyi Gelmeyen Yiyecek ve İçecekler

  Zaten şeker ve unlu gıdaları kendin söylemişsin. Bunlar değil yalnızca hashimato hastaları, herkese zarar veriyor. Ve sanırım üzerinde tartışmaya lüzum yok. Bütün tıp camiası bunlar için birleşmiş durumdalar. Bunların dışında,

- Asitli ve şekerli içecekler

   Asit ve yoğun şeker içeren içecekleri tercih etmemeliyiz. Ama hemen şunu da söyleyeyim, efendim cola içmedim yerine fanta içeyim. Yok meyve suyu faydalı, bir kutucuk meyve suyu içeyim falan kesinlikle yok. Meyve suyu içeceksen, evde sıktığın ve şeker eklemediğin meyve sularını içmelisin. Kutuya veya şişeye girmiş, fabrikada üretilmiş hiçbir içecek kullanmıyorum ben. Zira hepsi yasak şekerim. 😆 
 Eee ne içeceğiz? Evde taze ve kuru meyvelerden kaynatarak hazırladığın şekersiz kompostolar, ayran, evde mayaladığın kefir içebilirsin mesela. Şekersiz çay, bitki çayları da sana bir alternatif olsun. Tabii bitki çayı dedim ama hangi bitkilerin çayını içebileceğini doktoruna danışman gerek. Çünkü her bitki tiroit sorununa iyi gelmeyebilir. 

- Hazır kahveler

  Bundan kastım granül halde olanlar, suda eriyen içeriğinde bir ton kahve kreması ve şeker olanlardan. 😊 Bunun yerine Türk kahvesi ve filtre kahve içmen makul bir seçim. Tabii şekersiz olmasını da söylememe lüzum yok değil mi. 😉




- Cips, kraker, gofret, bisküvi vs... Bunları kesinlikle bırakmalısın. Canın akşamları dizi izlerken bir şeyler mi yemek istiyor ? Ceviz, fındık, badem, fıstık gibi şeyleri yiyebilirsin. Ama bunları kabuklu  haliyle satın almak ve evde kendimiz kırarak, kavurmadan tüketmek en faydalısı. Canan Karatay hocamız da böyle söylüyor. 😉


   Sevgili dertli dostum, bunların dışında bazı sağlıklı olarak gördüğümüz sebzeler de bu hastalığa iyi gelmiyor. Örneğin,

-Lahana
- Brokoli
-Turp
- Sarımsak gibi yiyecekler hashimato hastalığında çok yoğun tüketilmemeli. Ben bu sebzeleri hiç mi yemiyorum? Hayır, ara ara yiyorum. Ama abartacak şekilde değil. En azından benim doktorum böyle söyledi. Bu konu hakkında yine doktoruna danışmanı tavsiye ederim sana. 


 Hashimato Hastalığına İyi Gelen Yiyecekler


  Şimdi gelelim iyi gelen yiyeceklere. Benim doktorum selenyum ve omega 3 maddelerinin tiroiti desteklediğinden bahsetti bana. Hatta selenyum ve omega 3 takviyesi içeren ilaçlar da verdi. Fakat bundan daha önemlisi selenyum ve omega 3 zengini besinleri almamı önerdi. Buna göre, 

 - Haftada birer kez balık, tavuk ve hindi eti
- Yukarıda da belirttiğim gibi kabuklu kuruyemişler
- Yumurta, ama organik olanından
- Tahıllar özellikle mercimek bu konuda tavsiye ediliyor. 




   Sevgili dertli dostum, benim uyguladığım hashimato hastalığı diyeti böyle. Mesajında depresyona girdiğini söylemişsin. Bu depresyonun sebebi eski beslenme alışkanlıklarını bırakmak değil aslında bizzat hashimato hastalığının kendisi. Çünkü ağır bir depresif ruh hali yaratıyor bu mel'un hastalık. Kendimden biliyorum. 

  Biraz gayret ettiğin zaman aslında eskiden ne kadar da kötü beslendiğini kendi gözlerinle göreceksin. Ve bu beslenme düzenini benimseyip, kendin için yeni bir sayfa açacaksın yaşamında. Elbette yılların alışkanlıklarını bir anda değiştirmek hiç kolay değil. Ama buna yavaş yavaş alışacağına inanıyorum. Yeter ki sağlıklı olabilelim. Gerisi gerçekten önemli değil dertli dostum. Sana geçmiş olsun dileklerimi ileterek, yazımı sonlandırıyorum. Kendine çok iyi bak. Bu arada konu hakkında bilgisi olan, aynı dertten muzdarip dostlarımız yorumlardan bize kendi uyguladıkları yöntemleri sunabilirler. Şimdilik hoşçakalın. 

 Dertli dostum’u şu hesaplardan takip edebilirsiniz: Facebook - Twitter - Instagram

Benzer İçerikler

30 yorum

  1. geçmiş olsun ikinize de, bilmediğim bir hastalıktı. paylaşım için teşekkürler, dr. oytun erbaşın videolarında dışardan alınan omega3 b12 vb. ilaçların aslında sağlıklı olmadığı ve bazı hastalıkları tetiklediğini izlemiştim, ben yanlış anlamadıysam belki izlemek isteyenler olur

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten ilaçla değil, sağlıklı beslenerek bunları almak önemli. Öyle her şeyde ilaca başvurmak doğru değil elbette. Ancak doktor uygun görürse, bunda bize söz düşmüyor tabii. :) Teşekkürler yorumunuz için. :)

      Sil
    2. bu hastalık için değil, genel olarak birkaç sıkıntısından bahsediyordu öyle ilaçların aklıma geldi öyle yazıyı okurken ben de söylemek istedim :)))

      Sil
    3. Tabii ki, normal şartlarda her şeyin ilacına başvurmak hiç doğru değil. En güzeli sağlıklı ve doğal beslenerek bu vitaminleri ve mineralleri almak. Çok iyi yaptınız, konunun farklı bir boyutuna dikkat çektiniz. Teşekkürler. :)

      Sil
  2. Hashimato hastalığını daha önce de bir kaç kez duymuş bu sıkıntıyla baş etmeye çalışan kişilerle konuşmuştum sanırım blogger arkadaşlarımızın birinde de vardı bu sıkıntı Allah şifa versin çözüm önerileriniz de fayda sağlar teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet birçok kişide var bu hastalık Engin Bey. Bende de mevcut. Paylaştığım öneriler, bizzat doktorum tarafından bana verilen ve benim de uyguladığım şeyler. Ama tabii dertli dostumuzun kendi doktoruna da bu önerileri danışmasını tavsiye ettim. Dikkatli olunduğu zaman kontrol altına alınabiliyor bu rahatsızlık. Güzel dilekleriniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.:)

      Sil
  3. Yakın bir arkadaşımda ortaya çıktı bu hastalık. O yüzden dikkat kesildim yazdıklarına Gülhancığım. Sana ve dertli dostumuza çok geçmiş olsun. Tedaviyi aksatmadıktan sonra, dikkatli beslendikten sonra baş edilmeyecek bir sorun değil gibi geldi bana. Acil şifalar dilerim. Sevgi ve selamlarımla 🙏🌷😊🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Yıldız'cığım. Hoşgeldin. :) Dediğim gibi sanıldığından çok daha yaygın bu hastalık. Birçok kimsede var. Arkadaşına geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum. Evet kesin bir tedavisi olmasa da düzenli ilaç kullanımı ve doğru bir beslenme ile kontrol altına alınabiliyor. Çok teşekkür ederim yorumun için canım. :)

      Sil
  4. bilmiyodum hiç. geçmiş olsun. yani demekki hastalıkla anlaşarak birlikte yaşanabiliyoo. şiddetli geçimsizlik olmasın hiiç :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Deep'çim bu hastalıkla anlaşarak yaşanabiliyor. Aksi halde ezip geçiyor insanı. Dikkatli olmak gerek. :) Yok öyle şiddetli geçimsizlik yaşamıyorum kendileriyle pek bir iyiyiz şu sıralar. :)

      Sil
  5. Tiroid hastalığının en temel dizginleyicisi kesinlikle düzen.
    düzenli yemek
    düzenli yaşam
    düzenli uyku
    düzenli hareket

    ben ilk teşhis aldığımda tsh değerim gerçekten çokkk yüksekti
    3 ay içerisinde tamamen düşürdük değerimi
    bunun için ilaç kullanımının yanında yemek içmek ve uykuyu düzene soktum o kadar
    kesinlikle çok işe yarıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Çok doğru özetlemişsiniz konuyu. Size de geçmiş olsun dileklerimi ileteyim. Biraz gayret ile bu hastalıkla sorunsuz şekilde yaşanabiliyor. Teşekkürler önerileriniz ve yorumunuz için. Sevgiyle kalın. :)

      Sil
  6. Gülhan Hanım bendede bu hastalık var. Size bende birkaç şey sormak istiyorum. Birincisi siz ne kadar zamandır tiroit hormon ilacı alıyorsunuz benim henüz 2 ay oldu. İlacın zayıflattığını söylediler ama böyle bir etkisini görmedim ben zaten çok kilolu değilim. Çok zayıflarsam diye endişelendim açıkçası. Sizde böyle birşey olmuşmuydu. İkincisi tuz olarak doktorunuz ne dedi size. İyotlu veya iyotsuz hangisini tercih ediyorsunuz. Cevaplarsanız sevinirim. Sağlıklı günler Allah hepimize şifa verir inşallah.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kevser Hanım merhaba. Öncelikle geçmiş olsun diyeyim size. 2015 yılının Aralık ayında bu teşhis konuldu bana. Yani yaklaşık 5 yıl olacak tiroit hormonu ilacı kullanıyorum. İlacın tek başına bir zayıflatma etkisi olduğu aslına bakarsanız bir şehir efsanesi. İlaç yalnızca sizin vücudunuzda eksik olan tiroit hormonunu almanızı sağlıyor. Fakat tiroit hormon eksikliği kilo almaya bir sebep. Vücudunuzdaki tiroit hormonu düzene girdiğinde artık daha fazla kilo almamaya başlıyorsunuz. Ki ben o ara 85 kiloydum maalesef. Ve düzenli beslenmeye başladığınızda eğer vücudunuzda fazla kilolar varsa, bunlar kendiliğinden gidiyor. Ben o ara yürüyüş yapmaya da başlamıştım. Kilo verdim. Fakat dediğim gibi ilacın etkisi değil de kendi çabamla oldu bu. Sizin kilonuz zaten normalmiş, tek başına ilaçla böyle bir şey yaşamazsınız diye düşündüm. Ama yine de doktorunuza danışın tabii. En doğrusunu doktorlar bilir. Tuza gelince ben Çankırı kaya tuzu kullanıyorum. Doktorum bunu kullanabileceğimi bir sakıncası olmadığını belirtti. Tabii her şeyin fazlası zarar. Çok abartmadan azar azar kullanıyorum bu tuzu ben. İyot konusu tartışmalı biliyorsunuz. Sizin için en doğrusunu yine doktorunuz söyleyecektir. Teşekkürler sorunuz ve yorumunuz için. :)

      Sil
  7. Hashimato hastalığını daha önce de sizin yazılarınızda okumuştum sanırım. Rabbim dermansız dert vermesin kimseye. Geçmiş olsun size ve dertli dostumuza...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim güzel düşünceleriniz ve dilekleriniz için. :)

      Sil
  8. Hımm Hashimato hastalığı bayağı yaygınmış demek ki,size de geçmiş olsun..Bizce tavsiyelerinize uymalı,deneyim sahiplerinden öğrenmek daha mantıklı..Tekrar çok geçmiş olsun..🙂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok yaygın maalesef. Doktorlar bu işin en doğrusunu bilir tabii. Ama arada aynı sorunu yaşayan kimselerle iletişime geçmek de psikolojik açıdan yararlı olabiliyor. Teşekkürler iyi dilekleriniz ve yorumunuz için. :)

      Sil
  9. Hasmihato hastalığını ilk kez duyuyorum. Allah size ve bu hastalık ile diğer tüm hastalık çekenlere şifa versin. Bilgilendirmeniz sayesinde konuya olan duyarlılığımın arttığını itiraf etmeliyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef çok yaygın bir hastalık bu. Ve belirtileri sıradan bir yorgunluk, depresyon gibi sorunlara benzediğinden birçok kimse ciddiye alıp kontrole gitmiyor. Hazır soru sorulmuşken, detaylarıyla anlatayım istedim. İyi dilekleriniz ve yorumunuz için teşekkürler. :)

      Sil
  10. Gıda terörü benzetmeniz ne kadar da doğru ve yerinde oldu diye düşündüm yorumunuzu okurken. Gerçekten bu nedir yahu! İnsanlar her türlü yiyecekten çekinir hale geldi. Yiyecek, insanın en temel ihtiyacı ve bunu zehirlemeye kimin ne hakkı olabilir! En doğrusu taş devri diyeti denilen tür beslenme bu ortamda. Sağlıklı ve doğal olanı seçmekten başka şansımız yok. Çok teşekkürler bu güzel değerlendirmeniz için. Sevgiyle kalın. :)

    YanıtlaSil
  11. Hashimato hastalığını hep duyuyorum çevremde ama bu kadar detay bilmiyordum. Bu hastalıktaki beslenme bildiğin diyet gibiymiş. Kimisi güzellik için, kimisi fit olmak için bu tarz sağlıklı bir beslenmeyi hayatına uyguluyor. Bu arkadaşımız da sağlık için bunu yapacak ve 21 gün bunu bozmadan yaparsa vücudu olumlu tepki verecek, yeni hayatına daha iyi adapte olacak. Bozmadan bunu denemesini isterim, taşlar zamanla yerine oturacaktır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok haklısınız. 21 günde vücut bazı değişimlere alışıyor. Sonrasında daha kolay bir şekilde sürece uyum sağlıyor. Bunu iyi düşündünüz. Dertli dostumuz bu tavsiyeye uysun bence de. Bu hastalıkta diyet gibi bir beslenme var. Ama çok daha sağlıklı olduğundan ötürü ben şikayet etmiyorum. Fazlasıyla da alıştığımı söyleyebilirim. Umarım dertli dostumuz da alışır. Teşekkürler güzel önerileriniz ve yorumunuz için.

      Sil
  12. Öncelikle dertli dosta geçmiş olsun dileklerimizi iletiyorum. Faydalı bilgiler ile anlattığın bu yazıda gerçekten bir dost edasıyla paylaşmışsın derdi tüm dertli dostlar adına bir teşekkür bırakıyorum

    YanıtlaSil
  13. Gülhan hanım ilk defa duydum bu hastalığın adını "hashimato" gerekli tavsiyeleri yazıda belirtmişsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hashimato çok yaygınlaştı maalesef Yusuf Bey. Canan hoca bunun nedenini kötü beslenme alışkanlıkları olarak açıklıyor. Teşekkürler yorumunuz için. :)

      Sil
  14. Yıllardır hashimoto ile kardeş kardeş yaşıyorum ama insanı bir sevdi mi terketmeyen bir hastalık :) Yapılacakları öğrenip birlikte yaşamaya alışmak en iyisi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef, hani olmaz olsun böyle sevgi dedirten türden. :) Kesinlikle neler yapılacağını bilmek ve birlikte yaşamayı öğrenmek lazım. Teşekkürler. :)

      Sil
  15. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil

Popüler Yazılar

Bizi Facebook'ta Takip Edin

Subscribe