Maladaptive Daydreaming Delilik Değildir!

Haziran 21, 2019


"Merhaba dert anaları. Size bir şey itiraf edip, bir öneri isteyeceğim ama yazmaya bile çekiniyorum inanın. Çünkü bu durumdan yıllardır kimseye bahsetmedim. Ben hayalperest bir insanım. Şimdi buda dertmi diyebilirsiniz ama benim hayalperestliğim çok aşırı boyutlarda. bazen senaryo gibi hayaller kuruyorum. bu durum çocukluğumdan beri bende mevcut çocukluğum pek keyifli geçmedi konunun o kısımlarına pek girmeyeyim ama ailem çok ilgisizdi bana karşı ve mutlu değildim bende mutluluğu hayallerde buldum kendime bir hayal dünyası yarattım ve orada mutlu olmaya çalıştım yaşım ilerledikçe bundan vazgeçmek yerine dahada tutunmaya başladım çünkü hayatın acımasızlığı zaman ilerledikçe daha ağırlaştı yaşamının başarısızlıklarla dlu olduğunu söyleyebilirim evlendim boşandım işimde başarılı olamadım insanlarla bağdaşamadım gittiğim her yerde insanların karanlık yüzüyle karşılaştım böyle olunca hayallere dahada sarıldım. kafamda senaryo gibi hayaller yazıyorum ve bu hayallerin içinde adeta rol yapar gibi oynuyorum bu şekilde birkaç hayalim var birisinde 2 çocuk annesiyim çocuklarım üniversitede okuyor eşim bizi terketmiş ve hayatımı onları okutmak için harcamışım ama bunu başarmışım ve her gün hayalde çocuklarımın farklı bir sorununa çözüm olmaya çalışıyorum normal hayattaki gibi yani. başka bir hayalimde zengin bir eşim var yurtdışında yaşıyoruz ve mükemmel bir evimiz var ve çok mutluyuz başka bir hayalimde bana kötülük yapanların tek tek cezalarını bulduğunu görüyorum ve seviniyorum. bunun normal olmadığını farkındayım ama asla doktora falan gidemem şizofren diye beni hastaneye yatırmalarından çok korkuyorum kimseye bir zararım yok dışarıda böyle hayaller kurmuyorum işteyken falan ama yalnızca akşam işten sonra evime geldiğimde bu hayalleri oynayıp mutlu oluyorum ama delirmekten de korkuyorum belkide delirmişimdir diye düşünüyorum. sence ne yapmalıyım. lütfen dalga geçmesin kimse benimle bu benim çocukluğumdan beri başettiğim bişey sizce kurtulabilirmiyim bundan."

  Merhaba sevgili dertli dostum. Hayaller hakkında söylenen birçok söz vardır. Hayal etmek başarmanın yarısıdır derler mesela. Ve genellikle hayallerin yapıcı etkisi üzerinde durulur sık sık. Evet senin durumun klasik bir hayal kurma durumundan farklı biraz. Sana dert anası olarak bazı önerilerde bulunacağız. Fakat önce şunu belirteyim ki burada hiç kimse dert sahibi kimselerle dalga geçmez. Dolayısıyla "Lütfen kimse dalga geçmesin" demene gerek yok. Biz ve okurlarımız dertlerin çözümüne katkı sağlamak için buradayız. Dolayısıyla için rahat olsun diyerek başlayalım. 




  Sevgili dertli dostum, bu içinde bulunduğun durum tıp dilinde "Maladaptive Daydreaming" olarak adlandırılıyor. Bu rahatsızlığa sahip olan kimseler, aynı anlattığın gibi senaryo tadında hayaller kurarlar. Bu hayallerin içinde adeta yaşarlar. Ve bu durum yalnızca sana mahsus bir şey değil. Dünyada bu tür bir aşırı hayal kurma bağımlılığına sahip olan çok sayıda insan var. Bunun çözümü de elbette terapiden geçiyor. 
  Ben biraz meraklı olduğum için bu rahatsızlık hakkında bilgi sahibiyim. Fakat aslında pek de bilinen bir durum değildir bu. Birçok kimse böyle bir sorununun olduğunu dahi bilmez. Ve kendisine yalnızca "iflah olmaz bir hayalperest" der, geçer.  
 Özellikle ülkemizde bununla ilgili yapılan çalışmalar yok denecek kadar az. Fakat yabancı kaynaklar, bu konuda oldukça fazla bilgi veriyorlar. Hatta sen söyledikten sonra araştırdım ki dünyada maladaptive daydreaming sorunundan muzdarip olanlar, Facebook'ta İngilizce bir sayfa açıp, orada birbirlerini telkin ederek, bu sorunu atlatmaya çalışıyorlar. Belki böyle gruplara katılarak, sen de aynı sorunu yaşayan kimselerle iletişim kurabilirsin diye düşündüm. 

 Sana terapiyi önerdiğim için de gözün korkmasın lütfen.  Meraklanma doktorlar bu rahatsızlığı da çözümünü de bilirler. Hiç kimse seni şizofren zannetmez. Çünkü şizofreni hastaları yaşadıklarının gerçek olmadığını bilmez. Onlarda gerçeklik algısı tamamen kaybolmuştur. Maladaptive Daydreaming'de ise, kişi kurduğunun bir hayal olduğunun bilincindedir. Bunları gerçek zannetmez. Ve gerçeklik algısını bu şekilde yitirmemiş olur. Birçok yerde yaşadığın bu durum bir hastalık olarak bile kabul edilmiyor. Bu bilgi sanırım içini biraz olsun rahatlatmaya yetecektir. 

 Bu probleme neden olan şeyler, genellikle senin de anlattığın gibi çocuklukta yaşanan bazı sorunlar. Ailelerinden ilgi ve sevgi görmeyen çocuklar senin yaptığın gibi hayallere sığınıyorlar. Ve yaşları ilerledikçe yaşam koşulları düzelmez ise, bu artık bir alışkanlık haline dönüşebiliyor. Hatta bazı kimselerde bu, günlük işleri aksatmaya kadar gidebiliyor. Kişi işe gitmek istemiyor, sokağa çıktığında bile o hayalin içinde yaşıyor. Bazen sokakta kendi kendine konuştuğunu fark edebiliyor. Anlattığın kadarıyla sende bu durumlar yok. Fakat olayın bu boyutlara gelmemesi için önlem alman şart diye düşünüyorum. 




 Sevgili dertli dostum, bir de olaya iyi tarafından bakalım. Biliyor musun, maladaptive daydreaming sorununu yaşayanlar, dünyanın en başarılı yazarları, senaristleri veya romancıları olabiliyorlar. Çünkü bu sorun sizlere kusursuz bir hayal gücü kazandırıyor. Olayları hiç kimsenin düşünemeyeceği kadar derin boyutlarıyla değerlendirebiliyorsunuz. Ve bunlar birer film senaryosu, tiyatro oyunu, roman gibi şeylere dönüştüğünde ortaya mükemmel projeler çıkabiliyor. 
 Laf aramızda kalsın ama bazı ünlü yönetmenlerin, romancıların maladaptive daydreaming sorununu yaşadığına dair söylentiler bile var. Belki sen de sorun olarak nitelendirdiğin bu durumu kendin için bir fırsata çevirebilirsin. Ne dersin buna? 




  Hayalinde iki çocuklu bir kadın olduğunu, çocuklarının bazı sorunlarının olduğunu düşünüyorsan, bunu bir kitap konusuna dönüştürebilirsin bence. Veya okyanus kenarındaki evinde hayal ediyorsan kendini, bence bundan oldukça şık bir senaryo konusu çıkabilir. Kim bilir belki bir gün yazdığın kitapların olur. Veya ünlü bir senarist olursun. Belli mi olur? Kendini bir de böyle hayal et bakalım. Ama bu hayalin diğerlerinden farklı olarak gerçeğe dönüştürmek üzere kurulsun olmaz mı? Unutma, yazmak birçok şeyin ilacıdır. İnsan yazdıkça rahatladığını hisseder. Ve sen de bu sayede seni yıllardır esir alan bir durumu kendin için bir avantaja dönüştürmüş olursun. Kim bilir sende ne hikayeler vardır dostum. 😊
  
  Unutma, sen özel birisin. Herkes gibi düşünmüyor, herkes gibi olayları sıradan bir şekilde değerlendirmiyorsun. Bu nedenle yazma işinde çok başarılı olacağına eminim. Ve tabii üzerindeki korkuları atıp, bir terapiste görünebilirsen, senin için çok daha iyi olur. Hatta günümüzde hipnoz gibi yöntemlerle bunun tedavisini sağlayan terapistlerin olduğunu duymuştum. Biraz araştırırsan sen de bu kimselere ulaşabilirsin. 
  Dert analarının sana olan tavsiyeleri şimdilik bu kadar dertli dostum. Okuyucularımız da sana yorumlardan görüşlerini iletebilirler. Kendine çok iyi bak. Gelişmelerden bizi haberdar etmeyi ihmal etme lütfen. Şimdilik hoşçakalın.

Dertli dostum’u şu hesaplardan takip edebilirsiniz: Facebook - Twitter - Instagram

Benzer İçerikler

47 yorum

  1. Gayet açıklayıcı ve faydalı bir cevap vermişsiniz. Özellikle başka bir şeye yönelme üretkenlik dönemine geçme çok önemli .
    Burdan söylemek kolay ama iki çocuk büyütmüşseniz bu başarı değilde nedir .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yalnız dertli dostumuz iki çocuğu hayalinde büyütmüş. Bunun da senaryo gibi uzun hayallerinden biri olduğunu söylemiş mesajında. Zor bir durum tabii bu tür şeyler adeta bir savunma mekanizmasıdır insan psikolojisinde ama atlatılamaz değil tabii. Yazmayı denerse eminim daha iyi olacak. Teşekkürler yorumunuz için.

      Sil
  2. Merhaba bloğunuzu yeni keşfettim ve takibe aldım. Hayal kurmak çok güzel ama olumlu güzel şeyler düşünmeye çalışın. Ne düşünürseniz çekim yasası ile onu hayatınıza çekerseniz. Bana da uğrarsanız çok sevinirim. Maladaptive Daydreaming böyle bir hastalık olduğunu duymamıştım. Terapi iyi geliyorsa güzel bir şey bu.Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba hoş geldiniz. Hemen geliyorum sizin bloğunuza teşekkürler takip için. Evet bu rahatsızlık çok bilinen bir şey değil. Ben de bu tür konuları kurcalamayı araştırmayı çok severim. Oradan biliyorum. Dertli dostumuz umarım atlatabilir. Teşekkürler tekrar.

      Sil
  3. Gerekli her şeyi yazmışsın Gülhan’cım. Bence arkadaş bir an önce bir uzmandan destek almak zorunda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet kesinlikle uzmandan yardım alması şart. Umarım bu konudaki korkularını atlatarak terapiste gider dertli dostumuz. Teşekkürler yorumun için Seyhan'cım.

      Sil
  4. Bende gerçekten hayalperest birisiyim ve hayallerim olmayınca yıkıldığım oluyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elbette herkesin hayalleri vardır. Hayalsiz yaşam olmaz ama buradaki durum çok farklı. Dertli dostumuz önerileri dikkate alıp atlatabilir umarım diye düşünüyorum. Teşekkürler yorumunuz için.

      Sil
  5. Hayallerini abarttığının ve gerçek olmadığının farkında olması çözümü kolaylaştırıyor. Burada doktorun onu kötü bir şeyle itham etmesinin önüne şöyle geçebilir. Bir yakınıyla falan değil de yalnız giderse hiçbir sorun olmaz.
    Bu arada soruyu okurken, nasıl cevaplayacak acaba diye tedirgin oldum fakat çok iyi bir yaklaşım sergilediniz, tebrik ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlginç sorulardan biriydi bu. Benim biraz bilgim vardı bu konu hakkında ve bildiklerimi paylaşma gereği duydum. Ben meraklıyımdır psikoloji konularına arada bu tür yazılar bulur okurum araştırırım oradan aklımda kalmış sanırım. Çok teşekkür ederim beğenmenize çok sevindim. Evet durumun farkında olması iyileşmesine yardım edecektir. Umarım aşabilir bu durumu dertli dostumuz.

      Sil
  6. Hayal olmadan yaşam olur mu? Güzel hayaller iyi yönde güdüler insanı..
    Editörümüz her zaman ki gibi soruna profosyonelce yaklaşıp ayrıntılı bir cevap vermiş.
    Bu konuda önerilen tavsiyeler yaşam rehberi gibi.Dikkat ile okunup paylaşılmalı...
    Kalemine sağlık editör

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayal olmadan yaşam olmaz ama dertli dostumuzun durumu biraz farklı. Bu konuda bir rahatsızlık yaşıyor. Teşekkürler beğenmenize sevindim

      Sil
  7. Umut dolu, pozitif önerileriniz eminim büyük bir motivasyon kaynağı olacaktır dertli dost için, harikasınız 😊 Belli ki, zihni, yaşadığı olumsuzluklarla başa çıkmak için hayalleri bir kalkan haline getirmiş; kötü olan her şeyi uzak tutan bir kalkan... Maladaptive Daydreaming Sendromu ilerledikçe gerçeklikten tamamen kopuşa sürükler. Bu nedenle terapi konusunu mutlaka düşünmeli..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bu sorun böyle başlıyor zaten. Çocuklukta yaşanan sorunlarla başa çıkmak için çocuk kendisine bir hayal dünyası kuruyor. Ve sonrasında da bunu alışkanlık haline getirebiliyor. Tabii sonrasında sizin dediğiniz gibi gerçeklikten tamamen kopuşa kadar gidiyor. Umarım atlatabilir dostumuz bunu. Teşekkürler yorumunuz için. 😊

      Sil
  8. Hayal kurmak kötü bir şey değil tabi ama çok fazla olunca ve gerçekleşmeyince hayal kırıklığı oluyor.Siz gerekenleri söylemişsiniz zaten elinize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet burada aşırı abartılı hayaller kuran bir dostumuz vardı. Adeta senaryoya dönüşmüş hayalleri. Bu tür durumlarda yazmak çözüm olabiliyor. Terapiye de giderse daha iyi olur diye umut ettik. Teşekkürler yorumunuz için.

      Sil
  9. Doğrusu böyle bir vakayı ilk kez duyuyorum ve maladaptive daydreaming terimini de yeni öğrenmiş oldum. Bu sorunun terapi ile çözülebilmesi de çok güzel bir gelişme. Tavsiyeler için çok teşekkürler Gülhan Hanım. Yine çok güzel çözüm yolları göstermişsiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fatih Bey, bu rahatsızlık çok bilinen bir şey değil zaten. Benim bilmemin sebebi de psikoloji konularına meraklı oluşum. Tabii konu hakkında bir uzmanlığım elbette yok ama dertli dostumuz senaryo gibi hayallerden bahsedince maladaptive daydreaming rahatsızlığını hatırladım. Bir terapiste danışması en doğrusu olacaktır tabii. Umarım terapilerle atlatabilir bunu. Teşekkürler yorumunuz için.

      Sil
    2. Rica ederim, tavsiyeleriniz çok yerindeydi.

      Sil
  10. hımm anlayabiliyorum yani hayal çok güzel yaa, çok severim, yani hayal kurmak için hayal kurmak, gerçekleşmeyecek hayaller kurmak tatlı. ama bu arkadaşımız evet durumu abartmış, sürekli kaçış halinde. hayatında mutlu olmadığı için tabii. evet tedavi olabilir. gündelik yaşamda da ne olursa olsun mutlu huzurlu olabilir. bunu çok istemesi lazım. dışardan kendiliğinden düzelmiyor ki hayat. dış etkenlerle değil de hep güzel şeyler olması ile değil de önce kendisi tabii iç huzuru bulmalı. ve bulabilir ki yanii. bunu çok istemesi lazıım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Deep'çim bu arkadaşın durumu biraz abartılı ve önlem alınmazsa daha da ilerleyecek. Tabii dediğin gibi sebepleri var. Yaşamınd amutlu olmadığı için bunu seçmiş. Umarım atlatmayı başarır.

      Sil
  11. adsız yorum yok mu yaaa alışmıştık hehehe :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herhalde Aso'nun verdiği cevaplardan sonra inme falan indi arkadaşa ahahah :)

      Sil
  12. Böyle bir rahatsızlığın olduğunu bilmiyorum, yoğun duyguların bir sonucu sanırım ama kurtulmanızda yarar var tabi ki

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok bilinen bir rahatsızlık değil zaten Erhan Bey. Evet yoğun duygular ve mutsuzluğun bir sonucu. Teşekkürler yorumunuz için.

      Sil
  13. İzlediğin programları, filmleri, YouTube videolarını notlamak istersen; bu sayfa tam sana göre. Film afişlerinin altındaki yıldızlarla notunu ver. İzleyecek olanların seçici olmasında katkıda bulun. Sayfama bekliyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kendi reklamını yapana kadar zahmet buyurup paylaşımı okuyup konuyla ilgili bir yorum yapabilme inceliğini gösterseydin, elbette sayfanı ziyarete gelir hatta takip ederdik. Zira bloggerlar ile zaten sürekli birbirimize destek oluyoruz. Burası kimsenin reklamını yapma yeri değil. Azıcık saygı!

      Sil
  14. merhaba dert anaları, bu sorular nereden gönderiliyor acaba bilmediğim için mazur görün bir aydınlatırsanız sevinirim :) ve dert anası gülhan, merve'nin yazısına yaptığın yorumu yeni gördüm kusurabakma :/ uzun zamandır girmemiştim leogeminiye, hemen merveye attım en kısa zamanda yanıtlayacaktır o da, sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. süper tavsiyelerde bulunmuşsunuz, özellikle hipnoz ve yazma tavsiyelerine bayıldım :) inşallah bu arkadaş daha iyi olur :)

      Sil
    2. Merhaba. Hoş geldiniz. Sorun değil ne zaman isterse buyursun gelsin. Siz de sanırım bizim gibi iki kişisiniz bloglarda. Biz de iki kişiyiz. Bir de Dert Anası Aso var. :) Soru sormak için yukarıda iletişim bölümü var. Onu tıklayıp, karşımıza çıkan kısımdan gönderilebiliyor. Bu dertli dostumuz için yazmak iyi gelecektir diye düşündüm. Bu sorunu yaşayan kimselere tavsiye ediliyor yazmak zaten. Hayal gücü iyi olduğundan ortaya iyi eserler çıkarabilir. Çok teşekkür ederim yorumunuz için. Beğenmenize sevindim. :)

      Sil
  15. Yaziyi okurken hayallerini yaziya yazie diyecektim bu öneri sizden de geldi. Terapi ve yazmak bence de iyi gelecektir. Bu rahatsizliği bilmiyordum yeni bir şey öğrendim yine sayenizde 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu rahatsızlık özellikle ülkemizde çok bilinmiyor. Yurt dışında birçok çalışma yapılmış bunun hakkında. Farklı bir problem. Ama çözümsüz değil tabii. Kesinlikle yazmak birçok şeyin ilacı olabiliyor. Umarım dertli dostumuz atlatmayı başarır. Teşekkürler.

      Sil
  16. Bence gerçek hayatın acımasızlığından kaçışla başlamıştır bu süreç ve birçok psikolojik rahatsızlık gibi kökü çocukluğa dayanıyor. Arkadaşımızın bunun farkında olması ve girdiği karakterleri ayrı ayrı yaşaması aslında bir başarı diyebiliriz. Tabii ki yoran bir durum. Terapinin çok yararlı olacağını düşünüyorum ben. Hayal kurduğu gibi, bir yandan da hayal kırıklıkları yaşıyordur ve kırılgan bir yapısı olmalı. Hepimizin bir takım rahatsızlıklarımız var. Kendisine acil şifalar diliyoruz. Hepinize sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ece Hanım merhaba. Dediğiniz gibi mutlaka çocukluğunda ciddi sorunlar yaşamıştır dertli dostumuz. Bunlara pek değinmek istememiş ama çocukluğunda bu problemin başladığını söylemiş. Buradan hareketle ciddi travmalar yaşamış olabileceğini düşündük biz de. Evet terapiye gitmeli mutlaka. Umarım kendisini bu fikre alıştırır ve terapistle görüşür. Çok teşekkür ederiz yorumunuz için. Sevgiyle kalın.

      Sil
  17. Gülhan hanım varsa sorun çözülür. Doğru sayfayı bulmuşsunuz.

    YanıtlaSil
  18. ne güzel ne harika çözümler önermişsiniz araştırmışsınız itina göstermişsiniz helal olsun size...ben de yazıya dökmenin bu hayalleri harika sonuçlar getirebileceğini düşündüm daha ilk satırları okurken....sevgilerimle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Bu benim daha önce araştırdığım bir konuydu. Dertli dostumuz da anlatınca yardımcı olmaya çalıştım. Çok teşekkür ederim. Beğenmenize çok sevindim.

      Sil
  19. Gerçekten çok güzel çözümler yazmışsın helal olsun harika canım benim .. Rabbım yardımcı olsun inşallah dertli dostumuzun ....Sevgiler canım benim ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu, ilginç bir konuydu gerçekten. Hayaller bazen kaçış ve sığınma olabiliyor insan yaşamında. Ama tabii bu biraz abartılı bir durum olmuş. Umarım dertli dostumuz atlatabilir bunu. Çok teşekkür ederim canım benim. Sevgiyle kal.

      Sil
  20. Uzman yardımı ile kolayca atlatır umarım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzman yardımı şart. Umarın dediğiniz gibi atlatabilir.

      Sil
  21. Ne olmuş yani büyük adam olamadıysak
    Hayallerimizi de satmadık ya
    Aslında hayalci olmak kötü değildir ama devamlı hayallere odaklanmak ta insanı gerceklerden uzaklaştırabilir. Şunu da belirtmek isterim ki şizofreni olmak öyle kolay değildir. Bence doktora gitmekten korkmasın çözülemeyecek bir sorunu yok gibi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maladatptive daydreaming biraz abartılı bir hayale dalma durumu. Ve dediğiniz gibi bu dertli dostumuz hayallerle gerçeklikten kopma noktasına gelmiş. Elbette şizofreni değil ama yine de doktora danışılması gereken bir konu. Teşekkürler yorumunuz için.

      Sil
  22. Maladaptive daydreaming bendede var. Yıllardır başetmeye çalışıyorum. Ama kendi kendine kesinlikle olmuyor öyle basit bir çözümü yok bunun. Uzun süreli tedaviler gerekiyor. Arkadaş mutlaka terapiye gitmeli.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ciddi bir problem bu ve dediğiniz gibi terapi şart. Deneyimlerinizi bizimle paylaştığınız için teşekkürler.

      Sil

Popüler Yazılar

Bizi Facebook'ta Takip Edin

Subscribe